اپی نوروزی

وبلاگ ابوذر نوروزی نژاد

اپی نوروزی

وبلاگ ابوذر نوروزی نژاد

موسیقی پاپ بدون پادشاه چه کند؟

اگر کسی بر ضد یک شخصیت جز آنچه قابل اثبات بود نمی‌توانست بگوید، تاریخ را نمی‌شد نوشت.

جمله بالا از یک فیلسوف یا جامعه شناس نیست از مایکل جکسون است!

در مسافرت بودم که خبر مرگ مایکل جکسون به من رسید.اینترنت هم در اختیار نداشتم و تا حال...

مایکل جکسون سلطان موسیقی پاپ در سن 51 سالگی به علت ایست قلبی درگذشت.گرچه هنوز دلیل اصلی مرگ او مشخص نیست.او در روزی مرد که فرح فاوست (بازیگر) هم پریده بود.اما خبردرگذشت فرح فاوست در میان خبر مرگ مایکل جکسون ناپدید شد.

 

مایکل جوزف جکسون۲۹ در  اوت ۱۹۵۸به دنیا آمد و در ۲۵ ژوئن ۲۰۰۹ درگذشت.

فرزند هفتم خانوادهٔ جکسون، او فعالیت حرفه‌ای خود را در عرصهٔ موسیقی از سن ۱۱ سالگی بعنوان یکی از اعضای گروه جکسون فایو آغاز نمود و در حالی که هنوز عضوی از گروه بود، در سال ۱۹۷۱ کار خود را به عنوان یک تک‌خوان شروع کرد. او را سلطان پاپ می‌نامند، با این که فقط 7 آلبوم استودیویی به صورت انفرادی منتشر کرده است. ۵ آلبوم از آلبوم‌های استودیویی او جزء پر فروش ترین آلبوم‌های جهان هستند:

( Off the Wall) جدا از دیگران -

-دلهره آور (Thriller )

-بد (Bad)

-خطرناک (Dangerous)

-تاریخ (HiStory)

آلبوم ‌های مایکل جکسون در طول حیات‌اش فروشی بالغ بر 750 میلیون دلار داشته است. او جزو تعداد معدودی از هنرمندان است که برای بار دوم به تالار مشاهیر راک اند رول راه یافته‌است. از دستاوردهای دیگر او می‌توان به ثبت رکوردهای بیشمار در لیست رکورد های جهانی گینس، از جمله عنوان موفق ترین سرگرمی ساز تمام دوران ها، جایزه گرمی  دریافت 13 بار، در سال 1982 آلبوم وی با عنوان تریلر (دلهره آور) به بازار عرضه شد ، که با 65 میلیون نسخه به فروش رسیده ، پرفروش ترین آلبوم تاریخ موسیقی جهان به حساب می آید. 13 تک آهنگ شماره یک درجدول آهنگ های پرفروش نام برد.آخرین رکورد او هم در پیش فروش بلیط تور او که قرار بود در لندن در 13 جولای 2009 برگزار شود؛بود.که در عرض چند ساعت هیچ خبری از بلیط نبود.

نام مایکل با حرکات طراحی شده و رقص او گره خورده است.در کل می توان این گونه گفت  که بدون رقص ،موسیقی او قابل شناسایی نیست.

در کشور ما سال هاست  مایکل جکسون را می شناسند.در شهرت او از آغاز دهه هشتاد میلادی آغاز شد و تا پایان دهه نود مشهور ترین و محبوب ترین خواننده غربی در بین جوانان این دیار بوده است.مایکل هیچگاه، مورد توجه موسیقی دوستان حرفه ای نبود. و این در تضاد با آنچه  در جهان و بیشتر در آمریکا می گذشت؛ بوده است.


لینک های مرتبط: ۱- ویکی پدیا            ۲-بانک جهانی فیلم               ۳-emjey  

مایکل خیلی زود مشهور و محبوب شد.آن هم زمانی که فقط 12 سال داشت.دلیل شهرت او چه بوده است؟

 1- در سال های پایانی دهه 60 و در آغاز دهه 70 تهیه کنندگان موسیقی متوجه مخاطب های کودک و نوجوان شدند که سرمایه مهمی به شمار می رفتند.گروه مانکیز (Monkeis) این را اثبات کرده بود.اما در همان سال ها گروه برادران آزموند (Osmond Brothers)  توجه خیلی ها را به خود جلب کرده بود.اما برای رنگین پوستان گروهی وجود نداشت .... این خلاء را جکسون فایو (Jackson 5) پر کرد.

2- دایانا راس (Diana Ross) همشهری آن ها بود.او کشف خود را به بری گوردی تهیه کننده معرفی کرد.گوردی هم خیلی زود از این کشف استفاده کرد. او از بهترین استادان رقص و آهنگسازی برای تربیت جکسون فایو (جکی، تیتو، جرمین، مارلون و مایکل) استفاده کرد.کلاس های آن ها یک سال به طول انجامید.اولین آهنگ گروه بعد از این دوره در جدول مویسقی در آمریکا مقام اول و در انگلستان مقام دوم را به دست آورد. سبک خواندن مایکل بین آرند بی (R&B) و گاسپل (Gospel) بود.خواندن او راه جدیدی را در موسیقی پاپ ایجاد کرد.

3- اعضای گروه هیچ گاه حاضر نبودند که استودیو را فرآیند آهنگ سازی دخالت دهند.این اختلاف ها باعث شد که جکسون فایو در 1975 تهیه کننده و پشتیبان خود را ترک کنند.این کمال طلبی و استقلال همیشه به عنوان جزیی از مایکل ماند.

4- نکته دیگر خود مایکل جکسون بود.او در سال 1964 به همراه برادر دیگرش مارلون به جمع سه برادر خود که در 1962 گروه موسیقی ی را تشکیل داده بودند پیوست.خیلی زود رقص و شیرین کاری های او روی صحنه گل کرد.چیزی نگذشت که او خود خواننده و سپس مولف ترانه های گروه شد.با این که برادر ها بزرگ تر او بودند.

مایکل و جکسون فایو اول محبوب سیاهان بودند .اما بعد تب آن ها سفید پوستان را هم گرفتم.که در آن سال ها باعث درگیری بین دو گروه طرفدار شده بود!

5- قبل از مایکل خوانندگان سیاهی زیادی بودند.اما حضور مایکل جکسون باعث شد که پرده های نژادپرستی فرو بریزد.او با تولید موزیک ویدیو هایی که در زمان خود اولین بار بود که صورت می گرفت.روال ساخت موزیک ویدیو ها را تغییر داد.

6- شم تجاری مایکل ، مایکل خیلی خوب می دانست که روی چه سرمایه گذاری کند و چقدر در بیاورد.او سالیانه مبالغ هنگفتی را از فروش آلبوم های دیگران در می آورد.همچنین با جنجال های هرازگاه  تنور فروش آلبوم هایش را داغ نگه می داشت.سرمایه گذاری و خرید آثار هنری هم از دیگر فعالیت های او بود.بعضی ها موفقیت او را درک بازار می دانند. 

7- حضور بیش از تصور هنرمندان در موزیک ویدیو های او هنرمندانی چون: مارلون براندو، استیون اسپیلبرگ، دنی گلاور، ووپی گلدبرگ، وزلی اسپانس، داستین هافمن، ادی مورفی و...

کلیپ های او توسط بهترین ها ساخته می شد آدم های چون: مارتین اسکورسیزی ، دیوید لینچ ، دیوید فنیچر،فرانسیس فورد کاپولا، الیزابت تایلر، استن وینستون و...

8- شرایط اجتماعی جهان و استفاده تبلیغاتی دولت آمریکا از این غول موسیقی ؛ جکسون در زمانی به اوج خود رسید که سیاست های جهان تک محوری به دستان آمریکا داشت به شکل جدی تری پیاده می شد.او نماد خوبی برای غرب بود که مجسمه اش به جای مجسمه لنین - در کشور های بلوک شرق سابق- بنشیند.او آن چنان حضور سنگینی پیدا کرد که بعضی از کشور های مسلمان اجازه ورود به او را ندادند.تنها شخصیتی ست که در خارج از کشور خود ، مجسمه اش بر سر میادین است. آنقدر مهم هست که تمامی رئیس جمهور های آمریکا از او نام برده اند.

9- فعایت های خیریه و ضد نژادپرستانه ؛ او از 39 جنبش خیرخواهانه حمایت می کرد.کمک های او به زلزله زدگان بم هم یکی از اقدام های انسان دوستانه اوست.که متاسفانه در رسانه های ایران هیچ بازتابی نداشت!

10- سلطان پاپ، لقبی بود که برای اولین بار الیزابت تایلر به او داد و خیلی زود همه گیر شد.در همان سال ها طرفداران کریس دی برگ سعی کردند.خواننده محبوب خود را سلطان پاپ بنامند که نا کام ماندند.مایکل سلطان پاپ ماند.چون ویژگی های سلطنت را داشت.فروش آلبوم ها، محبوبت بیش از اندازه، خبر ساز بودن،حرف های ضد و نقیص،  ادا و شکلک های او جزیی از فرهنگ پاپ بود که در کریس دی برگ دیده نمی شد.

11- توانایی او در خواندن و رقصیدن ... او به همان زیبایی که راک می خواند سل هم می خواند.همچنین او به تنهایی چند نوع رقص را ابداع کرده از جمله روبات و مون والکر (Moon Walker)

12- ظاهر مایکل همواره در حال تغییر بود و این خود به تنهایی خبر ساز هست.بینی او برای اولین بار در تمرین رقص در 1979 شکست.که دو عمل به همراه داشت.از آن زمان به بعد وسواس مایکل برای جوان ماندن شروع شد.او که خود را در دل داستان پیتر پن می دید.برای جوان ماندن همه کار می کرد.او همه روزه به شکل وسواسی به ظاهر خود می رسید.چشمان خود را زیبا می پنداشت. برای بازی در فیلم کاپیتان”EO یک فرو رفتگی در چانه خود ایجاد کرد..او بار ها زیر تیغ عمل رفت گونه های خود را برجسته کرد، لب خود را باریک تر ، از پیشانی اش هم نگذشت و باز هم بینی اش را به تیغ سپرد.گفته می شده زانو های خود را هم عمل کرده بود.رژیم های پیاپی که روز به روز او را لاغر تر می کرد. بیماری برص و لوپوس که در 1980 به سراغ او آمد هم دلیلی بر علت شد که او همراه صورت خود را زیر گریم بپوشاند.بیماری باعث می شد که او روز به روز سفید تر شود.او دچار بیماری  سندروم دیسمورفی بدنی شده بود، شرایط ذهنی که در آن بیمار نمی‌داند دیگران دربارهٔ او چه نظری دارند.

13- مشکلات مالی و از سوی دیگر شایعه ارتباط جنسی او با کوددکان روز به روز مایکل جکسون را منزوی کرد.او دو بار یکی در 1993 و دیگری در 2005 به دادگاه خوانده شد و هر دو بار بی گناه شناخته شد.اما رسانه ها هیچ گاه او را رها نکردند.مایکل که سال ها او را به عنوان انسانی حامی کودکان می شناختند.در رسانه ها تبدیل به غولی شد.که تصمیم گرفت کمتر دیده شود.او بر خلاف ظاهری اش آدمی تنها بود.در کودکی از شکنجه ها و شلاق زدن های بی امان پدرش هیچ گاه در امان نبود و مادرش به صورت سخت گیرانه ی آمیزه های مذهبی را در ذهن او تزریق می کرد.او در دنیایی واقعی خیلی تنها بود و این را به نزدیک ترین دوستان خود می گفت.هر دو ازدواج او به شکست انجامیدند.

14- این که بالاخره در سال 2008 مایکل جکسون مسلمان شده و نام میکاییل را برگزیده هیچ گاه توسط مایکل تایید نشد. برادر او جرمن در سال 1989 به اسلام روی آورد.بعد از بازگشت از مکه برای مایکل کتاب های درباره اسلام آورد.ترانه‌سرای کانادایی دیوید وارنس ‌بای ترانه‌سرایی که برای او ترانه سروده بود  و فیلیپ بوبال تهیه کننده که از دوستان او بودند قبلاً مسلمان شده‌  بودند.

 

خواننده، آهنگساز، ترانه نویس، تولید کننده، تنظیم کننده، رقصنده، طراح رقص، بازیگر، نویسنده، کارگردان ،تاجر، مدیر مالی در گذشت.

لیست آلبوم های او:

 Thriller Deluxe Edition (2008)

Ultimate Collection (2004)

Invincible (2001)

HIStory (1995)

Dangerous (1992)

BAD (1987)

Thriller (1982)

Off the Wall (1979)

The Jacksons (1976, with the Jackson 5)

Skywriter (1973, with the Jackson 5)

Ben (1972)

Maybe Tomorrow (1971, with the Jackson 5)

ABC (1970, with the Jackson 5)

Diana Ross Presents the Jackson 5 (1970, with the Jackson 5)

نظرات 20 + ارسال نظر
لی یکشنبه 7 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 12:20 http://www.leee.blogsky.com/

سلام
خدا رحمتش کند.
ممنون به خاطر اطلاعاتی که گذاشتی... مفید بود.

سلام و ممنون از لطفت

امامدادی یکشنبه 7 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 13:31 http://www.rahbaremamdadi.blogfa.com

سلام
کشمکشی خصومت آمیز
هیچ کس فکر نمی کرد به این زودی چنین جنگی درگیرد/ودوست گرامی لینکی/

سلام
استاد سپاس

H.salimpoor یکشنبه 7 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 17:09 http://apocalypse-now.blogsky.com

در گذشت هنرمند ارزشی....

لیلا نوروزی یکشنبه 7 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 17:47 http://www.leila333.blogfa.com

واقعا ناراحت شدم وقتی خبر مرگش را توی اینترنت خواندم...
زنده باد مایکل


با برهنه روی دیوار راه می روم به روزم و منتظر نقد و نظرات شما

حتماْ

حسین پیغامی یکشنبه 7 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 19:46 http://peyghamei.blogsky.com

سلام با (چه می بینی از ان بالا ) بروز هستم منتظرت هستم

سلام

محمد بانوج دوشنبه 8 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 00:48 http://http://www.banooj.blogsky.com/

ومتولد شدم


احسان شهریاری دوشنبه 8 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 14:06 http://lakposht..blosky.com

سلام ممنون که خوب می نویسید زود بود مرگش

سلام و تشکر

مهدی مرادی زاده دوشنبه 8 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 22:35 http://www.exposureman.com

دوستی می گفت: مایکل مورد علاقه من سالها بود که مرده بود...
نمی دونم شاید دوباره داشت میومد ..!
به هر حال مایکل جکسون...مایکل جکسون بود

روح اله بلوچی سه‌شنبه 9 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 08:09 http://www.parparook.blogsky.com

سلام...ممنون نوروزی عزیز ازانتشار این اطلاعات...جالب بود ..خدا بیامرزدش..

سلام و تشکر

امامدادی سه‌شنبه 9 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 12:57 http://www.rahbaremamdadi.blogfa.com

اهمیت قوه تخیل درسومین جشنواره عکس خلیج فارس
منتظرنظرات سازنده شما

هابیل سه‌شنبه 9 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 13:57 http://habilart.blogspot.com

خدا رحمتش کنه یاد خاطرات نوجوانیم می افتم وقتی صدای مایکل را می شنوم

wooosvw سه‌شنبه 9 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 15:18

خدایش بیامرزاد!

[ بدون نام ] چهارشنبه 10 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 20:42 http://mirzaha.blogfa.com/

ما بدون پادشاه چه کنیم ؟ نه نه ما بدون شهوت چه کنیم؟

لیلا نوروزی پنج‌شنبه 11 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 11:41 http://www.leila333.blogfa.com

سلام


با دو شعر از سعید احمدزاده اردبیلی بروزم ...

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 11 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 17:41

اندک جایی برای نفس کشیدن

حسین پیغامی جمعه 12 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 21:25 http://peyghamei.blogsky.com

سلام خسته نباشید با پرواز آسمانی ۶۵۵ به روز و منظر نظر دهی شما هستم

امامدادی شنبه 13 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 09:07 http://www.rahbaremamdadi.blogfa.com

رشدهنری هرهنرمندخلاق مسیری راطی میکند که درارتباط مستقیم باشخصیت.خلق وخو.علاقه.حساسیت وذوق وسلیقه اوست.یافتن این مسیر اولین گام درراه تبدیل شدن به یک عکاس اصیل است


خوبی خوبی خوبی خوبییییییییییییییی

[ بدون نام ] شنبه 13 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 11:13

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1365278&Lang=P

امامدادی شنبه 13 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 14:28 http://www.rahbaremamdadi.blogfa.com

رشدهنری هرهنرمندخلاق مسیری راطی میکند که درارتباط مستقیم باشخصیت.خلق وخو.علاقه.حساسیت وذوق وسلیقه اوست.یافتن این مسیر اولین گام درراه تبدیل شدن به یک عکاس اصیل است.که موارد فوق دروجود شما خودنمایی میکند وخواهد کرد .منتظر نظرات اقایان بردال.بلوچی.مینابیان.جعفری.رحیمیان.امامی.انصاریان.رضوانی.لکزایی.احسان وایمان.بشارتی.میرزایی.پیغامی.پاسلار.سید هاشمی.فیروزی.مجنون پور.نیک نهاد.سالاری.رزده.هستیم ودرضمن ازاقای بردال واقای بلوچی ودیگرهنرمندانی که دربرپایی این جشنواره زحمات زیادی متقبل شده اند کمال تشکر وخسته نباشید میگوییم

///به زودی بامطلب عکاسی واصلاحات///

امیرحسین دوشنبه 15 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 00:02 http://kaleng.blogsky.com/

به نظر من تو ی ایران یک قشر خاص طرفدارش بودن.
به هر حال خدا رحمتش کنه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد